Midsommarafton firade vi hos son och svärdotter. Vi fick inga jordgubbar med gräddblandad mjölk! Med vad är traditioner? Innan de brutits är det bara det gamla vanliga. Med då de bryts reses protesterna och man undrar vad som är orsaken? Det visade sig att svärdottern, den outsinliga tårtbakerskan, hade hittat ett recept i vår lokaltidning på en läcker tårta. Jag hade själv suttit och läst receptet men lagt ner tanken på att baka den då den innehöll en botten med maräng. Jag har aldrig lyckats med maränger, inte den enda gång jag försökt. Och jag är ingen tapper ”prova igen”-människa. Men svärdottern säger att det är jättelätt. Så hon hade anammat receptet, beslutat sig för att prova på oss. Därmed bröt hon jordgubbs-traditionen. Men är hon medveten om att hon skapat en ny tradition? Vi njöt av den ljuvligt goda sommartårtan, lite lätt besvikna på att inte orka mer. Men som jag brukar säga ”det är botten i en fattig också”. Så även om det är både gratis och gott så…..
De hade en koltrast som satt och sjöng i björken bredvid. Och de första tio minuterna var det vackert. Men sedan frågade jag om de inte kunde byta repertoar. Jag vill påstå att det inte var jag som började, det var Kalle Koltrast. Pratet om pjoddar. Men jag lyckades få igång en vidare konversation om läten de hade i trädgården. Visserligen inte för tillfället, det var ju Kalle som soloartist. Vad var det mer för fåglar, undrade jag? Ingen uppseendeväckande, och ingen de kunnat artbestämma. Dock hade en ett väldigt lustigt läte. Enligt sonens beskrivning lät den lite speciell med lätet som tonade ut i en ”rullning”… Inget kra kra alltså undrade jag, samtidigt som jag plockade upp min mobil. Fram med appen ”Kviddevitt” och letade fram grönsångare. Stolt spelade jag upp den fågelns läte, och sonen nickade. Just precis så låter den menade han. Jag som aldrig lyckats lära mig så många sorters fågelläte hade trots allt memorerat just denna grönsångare som är i mina öron väldigt karaktäristisk. Sonen lät sig imponeras och jag avslöjade inte att det ingick bland mina fem kunskaper om fågelsång. Avslutar man i rätt tid blir man ansedd som kunnig. Alltså inga följdfrågor tack….
Jag avrundade detta ämne med att berätta om bekantingen som gifte sig och hustrun som var arbetslös var kvar hemma då bekantingen for till jobb. Där vistades han med mycket övertid. Långeliga tider. Hustrun hade svärmor som sällskap i huset bredvid. Efter en tid ville hon inte längre vara hans hustru. Hon menade att det enda som hände i hennes liv efter vigseln var att tillbringa dagarna med sin svärmor och tala om fåglar och vädret, fåglar och vädret.
Engelsmännen är kända för att tala om vädret oavsett hur vädret än är. Det är sådant jag tänker ”plattityder” då jag hör folk som talar om sådant. Och fåglar och vädret! Man har inget gemensamt intresse verkar det som, eller så är intresset med olika uppfattningar.
Jag ska ärligt erkänna att jag inte gärna ger mig in i några politiska diskussioner. Ofta tänder man en fackla. Så det aktar jag mig för. Samtidigt som man anses tråkig men det kanske döljs bakom en förmodad demens. Jag har snart övergått till den del av befolkningen som bara ger negativ energi till dem jag umgås med. Jag har några vänner som vi delar positiv energi med. Men skaran krymper år för år.
Att kunna ge positiv energi kräver att man förstår vad det är man gör, och hur lite som behövs för att vända positiv till negativ. Att aldrig vara rädd för att komma med ”tokiga” förslag, som kan modifieras till genomförbara, anser jag är en positiv energi. Man måste vara beredd att anta det andra alternativet utan krångel, annars gör man sig själv till katoden.
Nu satt vi alltså och talade lite av vad som hänt senaste tiden. Då blir vi avbrutna av Kalle koltrast igen. Och sonen berättade att de hade en Pelle Koltrast i trädgården också. En rumplös stackare, som troligtvis hade haft ett allvarligt samtal med katten. Och så fick jag höra fler historier om fåglar. Vårt intresse för fåglar har inte avtagit, snarare tvärtom. Hade vi haft tillgång till de fina appar vi har idag hade vi kanske kunnat utveckla vårt intresse. All form av att vilja lära mer är ett sunt leverne. Det spelar ingen roll vad intresset består av, bara man utvecklas. Nog snackat om pjoddar, nu övergår jag till vädret!
Tänk att jag skulle få vara med om ett väderrekord i min stad. Inget efterlängtat rekord. Bara värme, hetta till den grad att man sedan länge slopat uttrycket ”milda grad”. Jag har vistats bakom neddragna jalusier. Så lättklädd man törs. Och följt termometerns digitala siffror. Då de passerat +30° börjar man tappa insikten i hur mycket det är. Jag hade samtidigt dragit på mig en liten förkylning som gav mig en lätt temperaturförhöjning. Den vände vid 38,4° alltså lite högre än utomhustemperaturen. Men sedan släppte febern, sjönk medan utomhus-temperaturen fortsatte uppåt. Jag låg och slöade i soffan framför vår fläkt som har assisterat mig de senaste tre dagarna. Enligt SMHIs prognos skulle det vara som hetast vid tre-tiden på eftermiddagen. Klockan 14.59 passerade min termometer 35-graders strecket. Man behöver inte så mycket underhållning då man är sjukskriven… Framförallt är det omöjligt att tänka varken ihållande jobb eller hushållsarbete, absolut inget som kräver ugnsvärme. Så något ytterligare försök att baka maränger blir det inte idag heller.
Så det där med fåglar och vädret kan vara positiv energi och inte bara plattityder, då de ger någon i sällskapet ett kunskapstillägg som hen upplever som progressivt.
Hurra för fåglar och vädret, inte ens tosingen Trump kan påverka det.







